top of page
Szukaj

Usuwanie głębokich zarysowań z lakieru – kompletny proces detailingu (matowanie, korekta, wypełnianie kolorem)

  • Zdjęcie autora: Autofinezja Bydgoszcz
    Autofinezja Bydgoszcz
  • 19 godzin temu
  • 3 minut(y) czytania
ree

Głębokie rysy na lakierze to jeden z najczęstszych problemów, z jakimi trafiają klienci do studiów detailingu. W odróżnieniu od drobnych mikrozarysowań, których pozbywamy się klasyczną korektą, głębokie rysy wymagają znacznie bardziej zaawansowanej i precyzyjnej obróbki. W tym artykule przedstawiamy kompletny, profesjonalny proces ich usuwania: od oceny uszkodzenia, przez matowanie, po wypełnianie kolorem i finalną korektę.


1. Ocena uszkodzenia – czy rysę da się usunąć?


Pierwszym krokiem jest dokładna analiza lakieru w mocnym, kierunkowym świetle. Profesjonalista ocenia:


* głębokość zarysowania,

* stopień naruszenia warstwy bezbarwnej,

* czy rysa przeszła do bazy (koloru),

* czy widoczne jest podłoże lub podkład.


Zasada ogólna:


* Jeśli rysa jest w klarze – można ją niemal całkowicie usunąć.

* Jeśli w bazie – konieczne jest wypełnianie kolorem lub lakierowanie punktowe.

* Jeśli widać podkład – korekta mechaniczna nie wystarczy.


2. Przygotowanie powierzchni – dekontaminacja i oczyszczenie


Aby rysa była widoczna i możliwa do dokładnej obróbki, wykonuje się pełną dekontaminację:


* mycie wstępne i właściwe,

* usunięcie smoły i osadów metalicznych,

* glinkowanie,

* odtłuszczanie IPA.


Dzięki temu nic nie zakłóca procesu matowania i polerowania, a rysa jest widoczna w 100% swojej długości i głębokości.


3. Matowanie – kontrolowane ścieranie warstwy lakieru bezbarwnego


Matowanie (wet sanding) to kluczowy etap w usuwaniu głębokich rys. Pozwala na:


* wyrównanie powierzchni lakieru,

* spłycenie głębokiej rysy,

* przygotowanie lakieru do korekty maszynowej.


Najczęściej używane materiały:


* papier wodny: 1500 / 2000 / 2500 / 3000 / 5000,

* krążki ścierne typu Trizact,

* kostki matujące.


Technika:


* Matowanie zawsze na mokro,

* Kontrolowane, równomierne prowadzenie,

* Monitorowanie grubości lakieru miernikiem,

* Ograniczenie ingerencji do niezbędnego minimum.


Właściwie wykonane matowanie pozwala usunąć nawet 70–90% wizualności rysy.


4. Wypełnianie kolorem – gdy rysa narusza warstwę bazy


Jeśli rysa jest na tyle głęboka, że dotarła do warstwy koloru, konieczne jest punktowe uzupełnienie.


Profesjonalny proces obejmuje:


* dokładne oczyszczenie rysy,

* aplikację lakieru bazowego dobranego kolorem do fabryki,

* aplikację klaru,

* ponowne matowanie wyrównujące poziom powierzchni.


W zależności od skali uszkodzenia stosuje się:


* pędzelki i mikrotipy – do rys cienkich, włosowych,

* pistolety mini-jet – do większych odprysków i przecierek,

* punktowe lakierowanie S.M.A.R.T. Repair – gdy uszkodzenie ma większą powierzchnię.


Wypełnienie kolorem pozwala przywrócić ciągłość optyczną lakieru i przygotować go do dalszej korekty.


5. Korekta lakieru – przywracanie połysku po matowaniu


Po matowaniu powierzchnia staje się mocno zmatowiona, dlatego konieczna jest wieloetapowa korekta maszynowa.


Najczęściej stosuje się:


* cięcie (cutting) – twarda gąbka / futro + pasta cuttingowa,

* polishing – średnia lub miękka gąbka + pasta wykańczająca,

* finishing – finalne nadanie połysku.


Kluczowe jest dobranie odpowiednich:


* padów,

* past ściernych,

* prędkości obrotowej,

* docisku,

* techniki pracy.


Profesjonalna korekta przywraca głębię, połysk i klarowność, a po rysie nie powinno zostać śladu — lub jedynie ślad minimalny, niewidoczny gołym okiem.




6. Zabezpieczenie lakieru po usunięciu rysy


Po obróbce warto zabezpieczyć powierzchnię, aby chronić ją przed kolejnymi uszkodzeniami.


Najlepsze rozwiązania:


* powłoka ceramiczna(2–7 lat),

* powłoka grafenowa*,

* wosk premium, jeśli auto jest krótkoterminowe.


Zabezpieczenie zwiększa odporność lakieru na:


* mikrozarysowania,

* chemię drogową,

* promieniowanie UV,

* oksydację.




7. Czy każdą rysę da się usunąć?


Niestety nie. Są zarysowania, które naruszają wszystkie warstwy lakieru aż do podkładu lub blachy. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem jest lakierowanie elementu.


Jednak w większości przypadków (70–85%) zarysowania można znacząco zredukować lub usunąć w pełni, bez konieczności lakierowania.


Podsumowanie


Profesjonalne usuwanie głębokich rys to proces wymagający wiedzy, doświadczenia oraz odpowiednich narzędzi. Matowanie, korekta lakieru, a w przypadku poważniejszych uszkodzeń także wypełnianie kolorem – pozwalają przywrócić lakierowi fabryczny wygląd i wysoki połysk.


To właśnie dlatego warto powierzyć auto profesjonalnemu studiu detailingu, które przeprowadzi proces bezpiecznie i z maksymalną precyzją.





 
 
 

Komentarze


Autofinezja Auto Detailing Bydgoszcz to profesjonalne studio pielęgnacji samochodów, które od 2016 roku oferuje kompleksowe usługi: korekta lakieru, polerowanie, zabezpieczenie powłoką ceramiczną, oklejanie aut folia PPF,  detailing wnętrza oraz renowacja skórzanej tapicerki.

Działamy na terenie Bydgoszczy i okolic Centrum, Szwederowo , Fordon, Osielsko, Niemcz, Myślęcinek, Centrum, Bartodzieje

Zaufaj pasji i doświadczeniu – wybierz  profesjonalny auto detailing w Bydgoszczy z Autofinezja!

bottom of page